Kesäloma on hurahtanut pian jo ohi, paljon on tehty ja paljon on jäänyt vielä tekemättä.
Heinäkuun alussa lähdimme heti reissuun, ettei koko kesää tule vain aherrettua kaikenlaista. Omalla autolla lähdettiin pääkohteena Legoland. Matkaa taitettiin lastentahtisesti ja kaikenkaikkiaan reissu sujui loistavasti. Sää ei ollut kovin helteinen, itseasiassa aika sopiva, eikä kukaan väsynyt helteen takia.

Iltalähtö laivalla oli hieno aloitus matkaan. Kotona autoa pakatessa ukkosti ja satoi oikein urakalla, mutta keli tyyntyi ja pääsimme nauttimaan upeasta ilta-auringosta merellä.

Aikainen aamuherätys ei haitannut tahtia, vaan matka jatkui halki Ruotsin takapenkkiläisten torkkuessa.
"Aamupalalle" pysähdyimme Söderköpingiin Götan kanaalin vieressä olevaan jätskibaariin ja nautimme valtaisat annokset jotta jaksoimme taas jatkaa matkaa.
Iltapäivällä olimmekin jo perillä Helsinborissa, jossa yövyimme. Ennen unia oli purettava energiaa joten suuntasimme hotellin lähellä sijaitsevaan merirosvopuistoon. Puistossa oli korkea torni josta tuli useampi liukumäki alas ja maisemat olivat upeat, näkymä suoraan meren yli Tanskaan.

Koko päivän matkustamisen ja puistossa pöllyttämisen jälkeen olikin hyvä käydä hotellilla uimassa ja jonka jälkeen uni maittoi kaikille.

Seuraavana aamuna starttasimme kohti Tanskaa. Lautalla yli hups ja sitten taas ajettiin. Egeskovissa kävimme ihastelemassa vanhaa ritarilinnaa ja takapenkin väki sai taas kuluttaa energiaa vapaasti juostessaan puiston laitteista toiseen. Ihastelimme linnan puutarhaa, söimme, kävelimme puujaloilla ja kiipeilimme riippusillalla, kunnes taas jatkoimme matkaa.

Illaksi saavuimme Koldingiin jossa majoituimme kolme yötä. Siitä oli sopiva matka ajaa Legolandiin jossa viihdyimme kaksi täyttä päivää ja varmasti enemmänkin jos olisi ollut aikaa.
Ihmisiä oli paljon, olihan paras lomasesonki juuri alkanut, mutta pääsimme mielestäni sujuvasti joka paikkaan.

Meidän perheen suosikiksi(ainakin lasten)nousi ehdottomasti merirosvolaivat joissa pääsi ampumaan vesitykeillä.

Muutenkin veneet olivat suosittuja. Aku puhuu vieläkin miten hän ajeli päin seiniä. Ilme kertoo kaiken :D

Legoland on kyllä kaikkien kehujen arvoinen paikka, ei sitä pysty näin kuvin ja sanoin selittämään miten hyvin viihdyimme, muutamasta sadekuurosta huolimatta ;)

Kotiinpaluumatka alkoi sateisena. Kävimme kastumassa myös Givskud Zoon Safarilla. Varmasti kokemuksena vielä hienompi paremmalla säällä, mutta olimme tyytyväisiä kun näimme eläimiä mm.kirahvit ja leijonat aivan vierestä.
Automatkat sujuivat kyllä mukavasti, vain muutama raivari takapenkillä, joista päästiin eroon unella ;)

Selvisin itsekin reissusta yllättävän hyvin ilman matkapuuhaa. Nautin maisemista ja autoin navigaattorin tulkitsemisessa ja toki ajoin välillä kun muu sakki otti päikkäreitä. Kotiin päästiin ehjin nahoin ja oli kyllä mukava palata. Kotivahti oli huolehtinut kasvihuoneen kastelusta ja puutarha vihersi muutenkin kostean ja helteisen sään jälkeen. Rikkaruohot olivat toki päässeet myös villiintymään kun en ollut niitä vahtimassa ;)

Lapset malttoivat olla kotona kokonaisen yhden päivän, kunnes järjestivät itsensä yökyläilemään mummelille. Niinpä kaksi ahertajaa pääsi kaikessa rauhassa vauhtiin ja pihan muodonmuutos jatkui pitkästä aikaa...

Tässä altaan oikealla puolella oleva istutusalue vielä vanhassa kuosissa ennen reissua, vähän valahtaneena.
Kaivoin kasvit ylös ja isännän kanssa tehtiin vanhoista puhelinpylväistä ylös ja alas tukireunukset, sivuun kiviä ja sitten kasvit takaisin. Yhden päivän urakka kaatosateessa ;)

Nyt kun tätä tässä ihmettelen, huomaan että en ole ehtinyt kaiken tohinan keskellä kuvata niitä uusia reunuksia...

Aika rehottavalta sekasotkulta näyttää, mutta ilme koheni kummasti kun laitettiin alueelle koristekiveä poluiksi ja sitten ne itse tehdyt raparperilaatat.

Pöytä ja penkkikin löysivät paikkansa. Tässä on mukava ihastella pihaa ja kuunnella veden lorinaa.

Kasvihuone jaksaa ihastuttaa päivittäin. Humala kiipeilee villisti ohjauksista huolimatta sen seinustalla, varjostaen sopivasti tomaatteja paahteelta.

Kasvihuonekurkku on tuottanut hienosti satoa. Kun tulimme reissusta keräsimme ensimmäiset 6 kurkkua talteen, nam!

Tomaatit rehottavat ja pulskistuvat. Sekä kirsikkaa että isompaa tulossa.

Tässä kuvassa nyt jo hiukan näkyy tuo kohennettu kukkapenkki ja ennenkaikkea ihana upea silta, joka tuli kuin tulikin altaalle. Joskus olin ajatellut ja sitten hylännyt sillan. Nyt kun tuota aluetta laitettiin ja viimeinen polku piti jotenkin sovittaa altaan ympäristöön, isäntä totesi että se silta vois olla ihan kiva. Niinpä se sitten valmistui siltä seisomalta vanhoista pätkistä mitä varastosta löytyi. Se oli ruskea-valko kirjava, mutta näin sen oitis pihan väripilkkuna, Timjami kukkii sen yläpuolella, siitä tulee sen värinen. Maalikaupassa löytyi kuitenkin suoraan mustikkamaidon värinen ulkomaali joka myös sopii väritykseen, niinpä sitä sitten purkista pintaan ja näin, nyt alue sai viimeisen silauksensa :)

Tai no, eihän se nyt ihan valmis ole vielä, muutama reunuskivi vielä puuttuu, mutta nyt se on siisti ja hieno.
Koristekiveä jäi toiselta hakureissulta "vähän" ylimääräistä, joten laitoin sen isännän ehdotuksesta kasvihuoneen ympärille. Nyt on vähän helpompi ajella ruohot, ei jää tupsuja kivijalkaan. Silti kiveä oli vielä reilu kottikärryllinen, mihinkäs se vielä laitetaan niin ettei lopu kesken...isäntä luovutti jo siinä kohtaa ja lähti lasten kanssa uimaan. Sain vapaat kädet, joten niinpä otin lapion ja kaivoin pienen polun kasvihuoneelle, kippasin kivet siihen ja olin tyytyväinen itseeni. Nyt yhdistyy hienosti allasalue kasvihuoneeseen :)

Ai niin, ja rakensihan isäntä niistä puhelinpylväistä jo alkukesästä meille mansikkamaan. Keskimmäisen kanssa sitten vielä ennen reissua taivutteli siihen pajunoksat rastasverkon tuiksi. Saimme omat marjat kotiinpalatessa, eikä yhtään lintua  ;)

Mansikkamaan vieressä kasvaa vadelmat joita käy vahtimassa useampi pikkusormi. Villivadelmaa on onneksi lisäksi kun ei näistä vielä mahtisatoa saa.

Punaherukat ja mustaherukkapensaat notkuvat marjoja ja odottavat poimijaa. Kun vaan ehtisi tehdä hillojakin samalla...

Illan lopuksi vielä huono kuva uudesta ihastuksesta jonka sain siemenenä, tai no, haituvana siskolta. Kukkii upeasti mutta nopeasti, ihanainen lila unikko.

Tämä kesäreferaatti olkoon tässä. Ei sitä meinaa ehtiä istua tässä koneella ja kertoa kuulumisia kun on koko ajan kaikenlaista puuhaa pihalla. Paikallaan ei osaa olla kuin pakotettuna, kohta meillä on valmis myös terassin valokate, mutta siitä kuulette ensikerralla ;)